Chce to zmenu štýlu

Už aj vy ste podľahli životu na zeleno? Aj k vám sa dostalo, že všetko, čo nesie značku bio, eko, lohas či agro je „in“? Nový životný štýl však v tomto prípade nie je módnou záležitosťou, ale potrebou zmeniť svoj vzťah k prírode a to vo vlastnom záujme.

Konečne sa ľudia začínajú zaoberať nielen sami sebou, ale snažia sa byť ohľaduplnejší k prírode a jej zdrojom. Naše zdevastované životné prostredie začalo biť na poplach. Samozrejme, že o globálnych problémoch sa budú mocní tohto sveta dohadovať ešte roky, ale to nás nemôže odradiť. Každý z nás môže k ochrane životného prostredia pridať to svoje minimum. Napríklad triediť odpad. Vo vyspelých krajinách je to už bežná vec, u nás sa zatiaľ len udomácňuje. Na ničení nášho ekosystému majú najväčší vplyv potraviny a spôsob, akým ich získavame, nasleduje doprava, bývanie, vysoká spotreba a napokon sú to služby. Ako žiť ekologicky?

Vyberať si potraviny

Pribúdajú ľudia, ktorí sú ochotní priplatiť si za zdravé biopotraviny, ktoré sú vyrobené v rámci ekologického poľnohospodárstva. Jeho základným princípom je zákaz používania umelých hnojív, pesticídov, herbicídov a fungicídov. V prípade zvierat, tie musia mať na ekofarmách prístup k voľnému výbehu, majú byť chránené pred nepriaznivým počasím a prísne zakázané je používanie antibiotík, rastových prípravkov a kŕmenie mäsokostnou múčkou. Výsledkom takéhoto hospodárenia je zlepšenie životného prostredia v okolí fariem a všetky takto získané produkty, ktoré sú prísne kontrolované, prospejú nášmu zdraviu a v neposlednom rade celkom inak chutia. Prieskumy hovoria, že typickým spotrebiteľom biopotravín sú ženy vo veku od 35 do 45 rokov, ktoré sa zaujímajú o životné prostredie a zdravie a vedia, že takouto kúpou investuje peniaze nielen do svojho zdravia, ale aj do životného prostredia.

Auto v garáži

V Nemecku ale aj v Británii fungujú spoločenstvá susedov či priateľov, ktorí chodia do práce jedným autom. Uvedomujú si, že je obrovský rozdiel medzi tým, aký odpad vyprodukuje jedno auto a aký päť áut. U nás, žiaľ, je auto ešte stále pre mnohých akousi vizitkou úspešnosti a tak sa nerozmýšľa o tom, ako šetriť, ale naopak, ako sa ukazovať. V severských krajinách sa často využíva na prepravu bicykel a to aj elegantné dámy v kostýmoch a lodičkách či bankoví úradníci v oblekoch. Menej bolestivý dopad na životné prostredie majú aj vlaky a hromadná doprava. Škoda, že sa našej slovenskej hromadnej doprave nevenuje väčšia starostlivosť. No v každom prípade skúsme šetriť a nechajme aspoň raz za týždeň stáť auto v garáži. Cestovanie lietadlom je ešte deštruktívnejšie, ako jazda autom. Spotreba paliva je enormná a vo vyšších vrstvách atmosféry má takéto spaľovanie oveľa horšie účinky.

Energetická efektívnosť

Na rad prichádzajú aj nízko energetické domy. Ich výstavbou sa ušetria nielen peniaze, ale aj príroda. Odborníci vyčíslili, že z celkových nákladov na dom počas celej jeho životnosti predstavuje samotná výstavba len 20 % a až 80 % sú prevádzkové náklady, predovšetkým náklady na energie. Ceny energií, ako sa zdá, nebudú klesať, ale naopak, a preto moderné riešenia energetickej efektívnosti domov sú na mieste. Prioritou by mali byť alternatívne zdroje energie. Solárne systémy síce v našich klimatických podmienkach nedokážu vykurovať dom počas celého roka, ale určite dobre poslúžia na jar a na jeseň a pri ohrievaní vody. Začať určite môžete zlepšením izolácie domu, zateplením miestností a využívaním úsporných žiaroviek.
V mnohých západoeurópskych krajinách má spotrebiteľ aj na výber, od akej spoločnosti odoberá elektrinu, pričom niektoré ponúkajú elektrinu získanú výhradne z obnoviteľných zdrojov.


Spotreba nás zničí

Preplnené košíky v supermarketoch, naháňanie sa za zľavami v nákupných centrách ale aj až niekam za hranice. Všetko je dostupné, všetkého je dosť a tak to chceme mať. Chyba. Samotná prehnaná spotreba je neekologická. Základnou otázkou pri nakupovaní by malo byť, či by sme sa bez novej veci vedeli zaobísť. Možno by nám rovnako dobre mohla poslúžiť aj staršia vec, ktorú by stačilo opraviť. Správať sa zodpovedne pri spotrebe, znamená, že pri vyberaní konkrétneho produktu v obchode môžeme uprednostniť výrobok spoločnosti, ktorá sa snaží chovať ohľaduplne k životnému prostrediu, zvieratám a ľuďom v krajinách tretieho sveta. Môžeme dať prednosť tovaru, ktorý je zabalený do obalov, ktoré sa dajú recyklovať. Pre každodenné nakupovanie platí, že ak máme na výber, kupujeme potraviny od miestnych pestovateľov a nákup si odnesieme namiesto v igelitke, v ekologickej papierovej či textilnej.

Spotrebitelia 21. storočia

LOHAS, alebo Lifestyle of Health and Sustainability, čo sa dá preložiť ako zdravý a udržateľný životný štýl vznikol koncom deväťdesiatych rokov v USA s myšlienkou presadzovať zdravé stravovanie. Dnes je Lohas silnejúcim hnutím, ku ktorému sa hlásia ľudia, ktorí chcú niesť vlastnú osobnú zodpovednosť na ochranu životného prostredia a chcú žiť v harmónii s prírodou, zodpovedne pristupovať k svojmu zdraviu ale aj k svojej každodennej spotrebe. Nárast uvedomelých LOHAS spotrebiteľov sa za posledné roky v USA zvýšil na štyridsaťjeden miliónov a tí si vyberajú popri biopotravinách aj energeticky šetriace domáce spotrebiče, ekologickú módu ale aj turistiku. V Nemecku už celá jedna tretina spotrebiteľov nakupuje s tým, že dodržiava etické a ekologické kritériá tohto veľmi silného trendu v rámci moderného životného štýlu.


Dovolenka na vidieku

V západnej Európe je tento druh dovolenky v posledných rokoch na vzostupe. Ľudia vyhľadávajú tiché vidiecke farmy a penzióny s výhľadom na lesy, polia a pasúce sa ovečky a vyhýbajú sa preplneným turistickým strediskám, ktoré sa svojou atmosférou tak podobajú, že je jedno či ste v Grécku alebo v Chorvátsku, alebo inde. Agroturistiku prevádzkujú farmári, ktorým slúži aj ako vedľajší finančný zdroj k udržaniu ich činnosti a je ideálna aj ako rodinná dovolenka. Pre deti býva veľkým zážitkom kontakt aj s inými zvieratami, ako sú pes a mačka. Pre náročnejších dovolenkujúcich existuje luxusnejšia verzia agroturizmu a to sú bio hotely. V Rakúsku, Nemecku či Taliansku si môžete užiť doslova „bioprázdniny“. Strava, kozmetika, welness – všetko v absolútnom súlade s prírodou.

Absolútny návrat

Vo Veľkej Británii a v Amerike návrat k prírode propaguje aj nové hnutie, veľmi silnejúce hnutie, tzv. Noví Viktoriáni. Sú to veľmi mladí ľudia, ktorí sa dobrovoľne rozhodli vrátiť k starým viktoriánskym tradíciám. K zakladaniu rodín vo veľmi mladom veku – hneď po dvadsiatke, k životu na vidieku, k pestovaniu ekologicky nezávadnej zeleniny a výchove detí v čo najprirodzenejšom prostredí. Mnohí o nich hovoria, že je to len módna vlna, druhí však pripúšťajú, že je to odpoveď na konzumný spôsob života v meste.
Dôležitý je pocit potreby zmeniť svoj životný štýl a to tým smerom, aby sme žili v zhode s prírodou a ostatnými ľuďmi, aby sme viac rešpektovali našu planétu Zem a jej zdroje. Stačia aj malé skutky, ktoré môžu za sebou nechať celkom viditeľné hodnoty v podobe čistej vody a vzduchu, šetrenia energií a najmä nášho vlastného zdravia a dobrého pocitu.


Bookmark and Share
 

Ďalšie články

29.01.2010 11:00 Spokojní slovenskí muži
17.09.2009 11:11 Nákupné ekotašky ako módny bonbónik
22.05.2009 10:08 Filip Šebo patrónom žiackeho turnaja
09.02.2009 15:07 Umenie minimalizmu

Diskusia

Pridaj príspevok



späť

Móda ulice


Fashion people


Najnovšie

TV Štýl 24

 

Odporúčame

Anketa

Čo sa chystáte zaradiť do svojej jarnej garderóby?

 pletený kardigán spolu so stále aktuálnymi legínami (70)

 koženú bundu v kombinácii s mini a členkovými topánkami (66)

 džínsový outfit vo western štýle (62)

 trendový béžový trenčkot na šatách v štýle „first lady“ (77)


     Spolu: 275x