Luxus vs. rozhodovanie
Luxusné výrobky môžu narušiť naše vnímanie, nabúrať naše rozhodovacie procesy a spôsobiť príliš veľa sebectva alebo ľahostajnosti k problémom druhých. Vyplýva to zo štúdie amerických vedcov, ktorí skúmali správanie ľudí vystavených vplyvu luxusných hodiniek, topánok a šperkov, napísala agentúra Reuters.
V štúdii nazvanej "Nosí diabol Pradu? Vplyv luxusných výrobkov na kognitívne a rozhodovacie procesy" dospeli vedci z Harvardskej univerzity k záveru, že existuje priama spojitosť medzi výrobkami zvučných mien a presadzovaním vlastných záujmov.
Vedci rozdelili študentov náhodne do dvoch skupín - jednej ukazovali fotografie luxusných výrobkov a druhej fotografie obyčajných výrobkov. Potom sa študentov pýtali, ako by sa rozhodovali ako riaditelia firiem. Študenti, ktorí boli pod vplyvom drahého tovaru, mali oveľa väčšiu tendenciu presadiť automobil, ktorý bude viac znečisťovať životné prostredie, predávať nekvalitný softvér alebo propagovať násilné videohry.
"Výsledky naznačujú, že jedinci obklopení luxusom majú väčšie sklony k rozhodnutiam, ktoré môžu ostatným potenciálne uškodiť," píše sa v štúdii. Druhá fáza výskumu, v ktorej sa vedci zaoberali slovnými asociáciami, ukázala, že luxus ľudí nenúti správať sa k ostatným priamo zle, ale skôr ľahostajne.
V závere štúdie vedci uvádzajú, že v praxi môže napríklad obchodné rokovanie dopadnúť inak, ak sa koná v luxusnom alebo v relatívne skromnom prostredí. "Obmedzením výdavkov jednotlivých firiem na okázalé recepcie a rokovana môže byť okrem iného tiež krokom k tomu, aby sa ich zamestnanci začali správať zodpovednejšie," sumarizujú americkí vedci.
Foto: isifa.com
V štúdii nazvanej "Nosí diabol Pradu? Vplyv luxusných výrobkov na kognitívne a rozhodovacie procesy" dospeli vedci z Harvardskej univerzity k záveru, že existuje priama spojitosť medzi výrobkami zvučných mien a presadzovaním vlastných záujmov.
Vedci rozdelili študentov náhodne do dvoch skupín - jednej ukazovali fotografie luxusných výrobkov a druhej fotografie obyčajných výrobkov. Potom sa študentov pýtali, ako by sa rozhodovali ako riaditelia firiem. Študenti, ktorí boli pod vplyvom drahého tovaru, mali oveľa väčšiu tendenciu presadiť automobil, ktorý bude viac znečisťovať životné prostredie, predávať nekvalitný softvér alebo propagovať násilné videohry.
"Výsledky naznačujú, že jedinci obklopení luxusom majú väčšie sklony k rozhodnutiam, ktoré môžu ostatným potenciálne uškodiť," píše sa v štúdii. Druhá fáza výskumu, v ktorej sa vedci zaoberali slovnými asociáciami, ukázala, že luxus ľudí nenúti správať sa k ostatným priamo zle, ale skôr ľahostajne.
V závere štúdie vedci uvádzajú, že v praxi môže napríklad obchodné rokovanie dopadnúť inak, ak sa koná v luxusnom alebo v relatívne skromnom prostredí. "Obmedzením výdavkov jednotlivých firiem na okázalé recepcie a rokovana môže byť okrem iného tiež krokom k tomu, aby sa ich zamestnanci začali správať zodpovednejšie," sumarizujú americkí vedci.
Foto: isifa.com
Ďalšie články
01.02.2010 17:29 Manželstvo sa stáva výhodnejšie pre mužov22.01.2010 13:10 Rovnica lásky
10.01.2010 10:20 Ženy strácajú empatiu, muži sú citlivejší
30.12.2009 15:43 Novoročné predsavzatia
30.12.2009 11:44 Manželstvo znižuje riziko depresie aj u mužov